Jako jedną z głównych przyczyn nadmiaru masy ciała wymienia się zbyt dużą ilość spożywanych kalorii w stosunku do zapotrzebowania oraz spadek aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży. Teoretycznie sprawa wydaje się oczywista ale problem jest bardziej złożony. Poniżej najważniejsze czynniki sprzyjające rozwojowi nadwagi i otyłości u dzieci.

NISKIE SPOŻYCIE WARZYW I OWOCÓW

W 2014 roku codzienne spożycie owoców deklarowało jedynie około 38 % dzieci w Europie, warzywa codziennie spożywała jeszcze mniejsza grupa (ok. 36%). Według raportu WHO, w Polsce również tylko 37% dzieci je codziennie owoce. Codzienne spożycie warzyw wśród polskich dzieci jest zdecydowanie poniżej i tak niskiej europejskiej średniej i wynosi jedynie 23%.

POSIŁKI TYPU FAST FOOD ORAZ SŁODZONE NAPOJE

Niepokojący jest poziom spożycia napojów słodzonych w populacji polskich dzieci. Co trzecie dziecko pije słodkie napoje codziennie! Wzrasta również częstotliwość spożycia słonych przekąsek i dań typu fast-food. Produkty te są źródłem cukrów prostych oraz tłuszczów nasyconych, których nadmiar w diecie sprzyja rozwojowi zaburzeń gospodarki węglowodanowej, a konsekwencją tego może być między innymi rozwój cukrzycy oraz problemów sercowo-naczyniowych.

BARDZO MAŁA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Badania pokazują, że poziom aktywności wśród dzieci i młodzieży stale spada. Ruch jest nieodzownym elementem pozwalającym zachować zdrowie i dobre samopoczucie. Powinniśmy pamiętać, że ruch sprzyja prawidłowemu rozwojowi mięśni, wpływa pozytywnie na wzrost i kształt kości, sprzyja właściwej pracy układu krążenia, poprawia wydolność oraz podnosi sprawność fizyczną. Mała ilość ruchu sprawia, że rosnący i dojrzewający organizm dziecka nie osiąga pełni swojego rozwoju. Dzieci mało aktywne w konsekwencji mogą być narażone na zmniejszoną pojemność płuc, mniejszą wydolność fizyczną, słabszą siłę mięśniową, gorszy refleks i koordynację ruchów. Dzieci te zdecydowanie szybciej się męczą, mają mniej energii, są bardziej znużone.

Tymczasem jedynie 15% nastoletnich dziewcząt spędza więcej niż jedną godzinę dziennie na aktywności fizycznej, u chłopców odsetek ten wynosi 25%. Okazuje się, że aktywność spada wraz z wiekiem, proporcjonalnie do czasu spędzanego na użytkowaniu telefonów oraz tabletów i komputerów. Dwie godziny dziennie na wyżej wymienionych czynnościach spędza ponad 80% chłopców i 70% dziewcząt w wieku 15 lat.

Dowodem na to, jak ważna jest dla naszego zdrowia codzienna aktywność fizyczna, jest fakt, że u podstaw nowej Piramidy Żywienia dla dzieci i młodzieży, autorstwa Instytutu Żywności i Żywienia, leży właśnie ruch.

DO INNYCH CZYNNIKÓW WPŁYWAJĄCYCH NA WZROST MASY CIAŁA U DZIECI I MŁODZIEŻY SĄ:
  • Niewłaściwie nawyki żywieniowe u rodziców
  • Łatwy dostęp do żywności przetworzonej, napojów słodzonych i niezdrowych przekąsek
  • Omijanie posiłków
  • Zbyt krótki czas snu
Leave a comment